Šta su zdrave masti i koji su najzdraviji izvori masti u povrću

Već smo dobro naučili da bez masti ne može da se živi. Masti pomažu u regulaciji hormonskoh balansa, obnavljaju ćelije, izvor su energije, pomažu apsorpciju vitamina i minerala, čuvaju nam mozak…

Pošto su masti u ishrani nezamenjive, hajde da naučimo koje to namirnice obiluju zdravim mastima, pa da ih uvrstimo u svoju ishranu kako bismo bili zdraviji, snažniji i duže zadržali vitalnost celog organizma.

Šta su zdrave masti u ishrani i gde ih možemo pronaći

Zdrave masti ćete na gotovim proizvodima prepoznati pod nazivom “polinezasićene” i “mononezasićene” masti.

Dva glavna tipa masti u ishrani su omega-3 i omega-6 masne kiseline. O tome šta su one, i koje namirnice možemo kupiti kako bismo svoju ishranu opskrbili ovim esencijalnim mastima, saznajte na linku ispod.

LINK: Omega masne kiseline i izvori u voću i povrću

Znamo da su riba i punomasni mlečni proizvodi dobri izvori masti, ali šta je sa voćem i povrćem? Koje još grupe namirnica sadrže masti?

sepetka_orasasti_plodovi

Orašasti plodovi kao najbolji izvor zdravih masti

Orašasti plodovi su najbolji izvor masti! Posebno orašasti plodovi poput kikirikija, badema i indijskog oraha (cashew nut) blagotvorno deluju na naše zdravlje, jer, pored masti, njih čine i biljni proteini i vlakna! Celovita užina

Semenke takođe sadrže određenu količinu zdrave masti

Bundevine semenke (golice), susamove semenke, suncokretove semenke, čia seme i lan… Evo nekoliko izbora semenki koji sa samo 1 do 2 supene kašike donose optimalnu količinu vlakana, proteina i omega 3 nezasićenih masti, a pomažu i da osećaj sitosti traje duže.

Avokado: Voće koje obiluje mastima

Da, avokado spada u voće. I najbolji je predstavnik svoje vrste koji u našu ishranu donosi najkvalitetnije masti. Jedan srednji avokado sadrži oko 25g mononezasićenih masti, i zadovoljava čak 40% dnevne potrebe za vlaknima.

Avokado je super kremast, često se koristi umesto masnih namaza za sendviče, tost ili kao prilog mesu ili jajima. Imajte na umu da je avokado i veoma kaloričan, pa je količina od pola avokada optimalna po obroku.

sepetka_kokos_zdrave_masti

Kokos – izvor zasićenih masti koje telo lako iskorišćava za energiju

Još jedna jedinstvena voćka čije je ulje poslednjih godina veoma popularno je i kokos. Kokos je veoma zanimljiva namirnica jer je njegovo meso veoma hranljivo, bogato zasićenim mastima, veoma lako svarljivo i pruža visok nivo energije. Nije ni čudo što ga mnogi sportisti obožavaju.

Hladno ceđena biljna ulja i celovite biljke

Maslinovo, ulje semenki grožđa, bundevino ulje… Takođe, masline. Jeste li znali da šaka maslina (oko pet komada) upotpunjuje dnevne potrebe za natrijumom? 

Posebno su “(ekstra)devičanska” ulja, hladno ceđena (bez uticaja bilo kakvog trenja i zagrevanja) blagotvorna na zdravlje srca i krvnih sudova. 

Čak je i jedno istraživanje pokazalo da su narodi koji žive uz Mediteran, najzdraviji na svetu. A šta im to omogućava? Mnogo svežeg povrća i voća, sveža riba i, naravno – maslinovo ulje.

Loše masti u ishrani: Namirnice koje treba izbegavati

Kultura dijeta koja je poslednje dve decenije preplavila tržište i mozgove ljudi, kriva je za popularizaciju bezmasnih i niskomasnih proizvoda

Ipak, ispostavilo se da punomasni mlečni proizvodi, žumanca, i drugi izvori masti mnogo blagotvornije utiču na naš organizam.

Ipak – u svemu treba biti umeren, i ukoliko imate zdravstvene tegobe posvedočene od strane lekara, svakako treba izbegavati masti u ishrani. 

Na primer, ukoliko bolujete od žuči ili masne jetre, savetuje se da izbegavate žumanca. Ukoliko vam smeta laktoza – posegnite za zamenom za mlečne proizvode, i dr.

sepetka_margarin_trans_masti

Trans masti, zasićene masti, kao tihe ubice našeg zdravlja

Međutim, koje masti su zaista loše, a mnogi od nas uporno izbegavaju da vide njihovu škodljivost? 

To su svi oni proizvodi koji se sastoje većinski od “trans masti”, visoko rafinisanih i obrađenih masti. 

One u naš organizam ne donose nikakvu hranljivu vrednost, ali zato utiču na povećanje upalnih procesa, pogoršanje zdravstvenog stanja i dugoročnu bolest. 

Koji su to proizvodi?

  1. Margarini
  2. Rafinisana ulja (suncokretovo kao najrasprostranjenije)

Najgori ishod uživanja u ovim namirnicama? 

Ugroženo zdravlje kardiovaskularnog sistema i visok LDL holesterol odgovoran za naslage u arterijama…

Čitaj još

Poljoprivreda

Šta je biootpad – kako se kompostiraju ostaci hrane

pročitaj više
Vitaminska baza

Voće i povrće koje poboljšava pamćenje i koncentraciju

pročitaj više
Znanje imanje

Izbor mesta za pčelinjak – Gde postaviti košnice za dug i plodan život rojeva

pročitaj više